Az EIRENE jelene
A GSM-R-t is folyamatosan kísérik a specifikációs változások. Napjainkban történik meg a legújabb verzióváltás, az EIRENE FRS-e átlép a 7-es verziócsaládba, az EIRENE SRS pedig a 15.0-s családba. A GSM-R egyik legfőbb fejlődési irányát a sávszélességi problémák feloldása, a GPRS- és IP-alapú, valamint egyéb technológiák alkalmazásának integrálása jelenti. Eközben a Tetrához hasonlóan a GSM-R-ben is fizikai megvalósításra kerül a direkt mód, azaz a földi infrastruktúra igénybe vétele nélküli kommunikáció („walkie-talkie”).
A távközlés területén új technikák és technológiák támogatásával rendkívül attraktív fejlesztési csomagok válnak elérhetővé. Egyaránt komoly fejlődésen mennek keresztül a telekommunikációval kapcsolatos sztenderdek (CENELEC, EIRENE, TSI, stb.), új alkalmazások válnak elérhetővé (GPRS, EDGE, telemetria, állatérzékelés, stb.), és új funkciókat rendszeresítenek (peron információk, információs pontok, pályamunkás védelem, tolatás, karbantartás).
Miközben az ETCS is egyre nagyobb figyelmet kelt világszerte, addig a GSM-R – részben a közcélú GSM sikerei folytán – szinte megállíthatatlanul terjed, s ázsiai, közel-keleti és afrikai projektekkel bizonyítja, hogy a normál GSM-től örökölt nevéhez méltóan ugyancsak világszabványra tör, ezúttal a vasúttechnika területén. Folyamatosan érkeznek a megrendelések az európai és ázsiai országokból, s egyre újabb gyártók jelennek meg a piacon, a GSM-R Industry Group jelenlegi tagjai az Alstom, a Frequentis, a HFWK, a Kapsch, a Nortel, a Sagem, a Selex, a Siemens és a Wenzel cégek.
Napjainkig 17 ország kezdte meg a telepítést Európában és az alábbi ábra alapján számos ország lép hamarosan a megvalósítás fázisába.
GSM-R helyzete Európában
Európán kívül Kína, Algéria, India, Törökország és Szaúd-Arábia csatlakozott már a migrációhoz. Nagyságrendileg 150 000 km (az európai vasúthálózat mintegy 2/3-a) lesz felszerelve GSM-R-rel Európában. Ebből 73 293 km már elkészült (49, 12%-a a tervezettnek!), s mintegy 57 000 kilométer (38,5%!) már üzemi használatba is került.
Az eddig megvalósult telepítésekre vonatkozó főbb paraméterek:
- BTS (bázisállomás) = 9188 db
- BSC (bázisállomás vezérlő) = 146 db
- MSC (mobil kapcsolóközpont) = 33 db
- HLR (honos helyzetregiszter) = 26 db
- IN (intelligens hálózati csomópont) = 17 db
- NMC (Network Management Centre – hálózati központ) = 19 db
Az egyes országok migrációs terveiben eddig elért eredményekről az alábbi ábra ad tájékoztatást.
GSM-R migrációs eredmények Európában
A tervekben szereplő, összesen 199 000 mobil készülékből ezidáig kicsit több mint harmada (majd’ 70 000 db) került aktiválásra, ebből 27 943 – ETCS adatmodullal is felszerelt – kabin rádió. Diszpécseri rádiókból 5 063 darab készüléket terveznek üzemeltetni az európai vasutak, ebből 1 557 (30,7%) már aktív módban működik.
A GSM-R hálózatok összekapcsolása, a roaming lehetőségek biztosítása nagyjából leköveti a hálózatok kiépülésének ütemét. Az alábbi ábrán látható, hogyan kapcsolódtak és kapcsolódnak össze a jövőben az egyes nemzeti EIRENE hálózatok. A jelenlegi forgalomról elmondható, hogy az egyes nemzetközi kapcsolatok kapacitásaik legalján működnek, jellemzően 1-2%-os átlagos kapacitáskihasználás mellett, amely azonban dinamikusan nő. A rendelkezésre álló kapacitás függvényében a legélénkebb forgalom napjainkban Németország-Hollandia és Németország-Svédország irányultságokban mutatkozik.
GSM-R roaming kapcsolatok Európában
További friss információkat találhat a társlapokon.
Lap teteje
EIRENE
Az EIRENE (GSM-R)
Az EIRENE története
Rendszerelemek
Az üzemeltetési alrendszer
A kapcsolási alrendszer
A bázisállomás alrendszer
A mobil állomás
- kabin rádió
- általános célú rádió
- rendszer rádió
- egyéb rádiók
- SIM kártya
Funkciók, eljárások
Beszédkapcsolatok
Adatkapcsolatok
Hívásszolgáltatások
Vasúti alkalmazások
- funkcionális címzés
- helyfüggő címzés
- direkt mód
- tolatási mód
- többmozdonyos üzem
- vasúti vészhívások
- SIM távfeltöltése
Számkiosztás
Az EIRENE jelene
Az EIRENE jövője
Vissza a főoldalra